Therapieën & trainingen
Persoonlijk Ontwikkelings Perspectief
Behandelplan kinderen met een beperking
Voor kinderen met een beperking kunnen therapieën & trainingen
helpen bij:
-het verbeteren van hun houding en beweging (motoriek)
-leren om dagelijkse dingen zelf te doen, zoals aan- en uitkleden, eten
en drinken en tanden poetsen
-eetproblemen
-de ontwikkeling van hun spraak en communicatie.
De orthopedagoog (van bijv. een Kindercentrum) stelt samen met
begeleidsters en therapeuten een behandelplan of Persoonlijk
Ontwikkelings Perspectief (POP) op. Het behandelteam maakt voor uw kind
een OPP
op maat, waarin de ontwikkeling van uw kind centraal staat. Hierin
worden ook de therapieën en trainingen voor uw kind bepaald.
HetOPP wordt 1 of 2 keer per jaar bijgesteld en samen met de
orthopedagoog en begeleiding besproken met de ouders/verzorgers. De
therapeuten leveren een verslag van de voortgang van de therapie.
Reguliere therapieën
Reguliere therapieën
De meest bekende therapieën om de ontwikkeling van kinderen met een
beperking te stimuleren zijn:
-Kinderfysiotherapie (fijne en grove motoriek)
-Ergotherapie (zelfredzaamheid verbeteren)
-Speltherapie (totale ontwikkeling)
-Muziektherapie (contact / rust/ activeren)
-Logopedie (eten/drinken en communicatie)
Giraf therapie
Giraf biedt een uniek intensief therapieprogramma aan voor kinderen
met een beperking van 4 tot 18 jaar. Logopedie (ook eet en
slikproblemen), gedragstherapie en fysiotherapie terwijl u op vakantie
bent op een fijn vakantiepark in Nederland
In één week zet uw kind een stevige stap vooruit in zijn ontwikkeling.
Spraak, gedrag en/of fysio, in één week 10 uur gecombineerde therapie
door ervaren therapeuten. Met effectieve oudercoaching en een broer/zus
programma.
www.giraf-therapie.nl
DTT en ABA
DTT-training
Bij DTT-training leren de kinderen vaardigheden in kleine stapjes.
DTT staat voor “Discrete Trial Teaching”. Door naar het gedrag van een
kind te kijken en het te analyseren kunnen kinderen in op elkaar
aansluitende oefeningen vaardigheden aanleren.
Belangrijk bij de training is dat kinderen het leuk vinden. Eerst
krijgt het kind individuele training om de vaardigheden te leren.
Daarna worden de oefeningen ook in de groep en de thuissituatie
toegepast.
Contact met de ouders is tijdens de training zeer belangrijk. Want wat
in de training wordt aangeleerd wordt daarna overgedragen aan de
ouders. En het is de bedoeling dat de ouders de oefeningen ook thuis
gaan trainen.
www.driestroom.nl
Aba-Instituut
Het Aba-Instituut begeleidt kinderen met autisme. Spelenderwijs leren
ze hen omgaan met de wereld om hen heen. Dat gebeurt door het leren
contact te maken, te communiceren en hierdoor ontwikkelen ze
zelfvertrouwen. Er wordt hierbij goed gekeken naar de interesses van de
kinderen. Het doel is dat het kind gelukkiger wordt, minder stress
heeft en dat het gezinsleven makkelijker wordt.
www.aba-instituut.nl
Communicatie
Vormen van communicatie
Communicatie is belangrijk voor iedereen en dus ook voor kinderen
met een verstandelijke beperking. Maar als je kind moeilijk of helemaal
niet kan praten is het belangrijk dat je kind op een andere manier
leert communiceren. Dat kan met voorwerpen, foto’s, picto’s of gebaren.
Ieder kind met een beperking communiceert op zijn eigen manier
afhankelijk van ontwikkelingsniveau en lichamelijke beperking.
Het is belangrijk uit te zoeken welke vormen van communicatie het kind
begrijpt en waarmee het zelf ook kan communiceren om begrepen te
worden.
PECS
Op deze website staat uitgelegd wat Picture Exchange Communication
Systems (PECS) precies is. PECS is bedoeld voor kinderen/volwassenen
met autisme en/of een verstandelijke beperking te leren communiceren
met een PECS-klapper. PECS training bestaat
uit 6 fasen, afhankelijk van de persoon hangt het ervan af of deze alle
fasen doorloopt of niet.
Deze unieke methode wordt gebruikt om de communicatie van cliënten met
communicatieproblemen, te ondersteunen en te verbeteren door het
uitwisselen van plaatjes.
De meerwaarde van PECS
is dat het initiatief voor communicatie bij de cliënt ligt. Door deze
manier van werken worden vaardigheden zoals contact zoeken, interactie
en spontane communicatie gestimuleerd.
De ervaring op het Cluster Jeugd & Zorg is dat de meeste kinderen
waarbij PECS aanslaat wel een ontwikkelingsniveau van minimaal 8
maanden moeten hebben: dus een besef van actie-reactie; ik geef wat en
krijg er ook wat voor terug.
www.hetraamwerk.nl
en
www.ninafoundation.nl
Reinaerde Expertises Communicatietraining PECS
De PECS communicatietraining is een individuele training waarin de
cliënt leert om een voorwerp of afbeelding te gebruiken om te
communiceren. Vervolgens wordt met de cliënt gewerkt aan de
communicatie. Afhankelijk van de mogelijkheden en de interesses
doorloopt de cliënt de verschillende fases van de training.
De training is intensief en vraagt, voor het slagen ervan, inzet van de
hele omgeving van de cliënt. Daarom start de training met een
bijeenkomst waarvoor alle betrokkenen worden uitgenodigd. In deze
bijeenkomst licht de trainer het traject toe en wordt geoefend met de
verschillende fases van PECS. Hierna volgt de daadwerkelijke training.
De communicatietraining is geschikt voor kinderen en volwassenen die
moeilijk zijn te begrijpen of te verstaan of die weinig initiatief
nemen om te communiceren.
De kosten kunnen worden vergoed de zorgverzekeraar of via de AWBZ.
www.reinaerde.nl
Sensorische integratie
Praktijk voor Kinderlogopedie
Op de website staat beschreven hoe logopedie kan helpen bij sensorische
integratie.
www.praktijkvoorkinderlogopedie.nl
Kinder ergotherapie
Op deze website staat Sensorische Integratie problemen en therapie voor
kinderen beschreven.
www.kinderergotherapeut.nl
Muziektherapie
Muziektherapie Juul
Juul van den Hombergh geeft muziektherapie aan kinderen en volwassenen
met een ernstige meervoudige
beperking (EMB), stoornis in het autistisch spectrum en dementie.
Muziek met EMB
Door de combinatie van muziek en tastbare materialen worden
verschillende zintuigen geprikkeld zoals het horen, voelen en zien.
Plezierbeleving staat centraal, want hierdoor stel je je open en kun je
ervaringen opdoen. Door het aanbieden van de juiste muziek, kan de
cliënt worden gestimuleerd zich te uiten in klank en beweging. Non-
verbale communicatie kan zo worden uitgelokt.
Begeleiding voor EMB
De aandacht ligt op zintuiglijke stimulatie. De zintuiglijke stimulatie
richt zich op het gebied van tast, zien, horen en voelen. Zintuiglijke
ervaringen zijn nodig om de wereld om je heen te kunnen ontdekken. De
cliënten worden uitgedaagd verschillend zintuiglijk materiaal te
ervaren, denk hierbij aan het voelen van de wind en met de handen in
een bak macaroni.
Juul van den Hombergh heeft 32 jaar als muziektherapeute bij de
Driestroom gewerkt met kinderen ne volwassenen met een verstandelijke
beperking.
Regio: Nijmegen en omstreken
www.muziektherapiejuul.nl
Muziek voor MCG kinderen
Hanneke Lamers geeft belevingsgerichte muzieksessies aan meervoudig
complex gehandicapte kinderen en jong volwassenen in de regio Zutphen
en de Achterhoek. Dit kunnen individuele- of groepssessies zijn. En het
kan in de vertrouwde thuissituatie zijn of op een andere locatie.
Iedereen kan genieten van muziek. Het is een heel geschikt medium om in
te zetten bij kinderen met een of meerdere beperkingen. Muziek is heel
toegankelijk, je kunt immers al van muziek en/of klanken genieten door
er simpelweg naar te luisteren. Daarnaast kan het heel prettig zijn om
ritmes of trillingen te voelen en ervaren op je lichaam, het kan
bewustwording geven van het eigen lichaam.
Je kunt muziek inzetten om kinderen te prikkelen en te stimuleren tot
bewegen en/of spelen maar ook om juist te ontspannen.
Regio: Zutphen en de Achterhoek
muziekhanneke.nl
Beleef muziek
Muziek en beleving voor ouderen, dementerende ouderen en mensen met
EMB. Met muziek en nabijheid ontspanning brengen in een sfeerconcert,
een ligconcert of in combinatie met massage. We maken contact met de
deelnemers en spelen in op het moment.
Voor meer informatie:
beleefmuziek@outlook.com
Beleef
muziek en
www.facebook.com
Muziekmethode
EMB: ZOEM
ZOEM is een muziekmethode ontwikkeld voor iedereen die werkt met
kinderen en volwassenen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB).
Muziek is vaak een goede ingang voor contact.
Muziek maakt het mogelijk
elkaar als gelijken te ontmoeten en elkaar te raken.
Muziek biedt
mogelijkheden voor beleving, voor ontdekken van iets nieuws en voor
ontwikkeling of leren.
Hoe prettig is het als je naar je eigen
voorkeursmuziek kan luisteren en je eigen playlist hebt? Het is ook
fijn als je kennis kan maken met andere muziekstijlen en andere
muziekinstrumenten dan de meest gangbare. Of dat je hebt kunnen
luisteren naar concerten of live muziek.
Als je als team zelf vaker muziek wil inzetten voor de deelnemers in je
groep of klas, dan biedt ZOEM houvast en inspiratie.
De muziekmethode ZOEM is een product van
Rita van Burgsteden, Adriënne van den Berg, Cinta Belderbos en Patrick
Meuldijk.
www.muziekmethode-zoem.nl
Speciale trainingen
Pluryn / De Winkelsteegh
Op De Winkelsteegh (Nijmegen)worden een aantal speciale
trainingen gegeven voor
kinderen.
-
Eet-therapie
De eet-therapie is een specifieke behandeling voor kinderen die
chronisch voedsel weigeren (vanaf 2 jaar oud)
-
Zindelijkheidstraining
De zindelijkheidstraining is voor kinderen die moeilijk zindelijk
kunnen worden. Hiervoor moet wel een indicatie via het CIZ worden
aangevraagd. Het is een zeer intensieve training van 2 weken.
-
Zelfverwondend gedrag
reguleren
Zoekt u hulp voor het zelfverwondend gedrag van uw kind met een
verstandelijke beperking?
Op de Winkelsteegh is een behandelprogramma voor zelfverwondend gedrag.
Doel van deze 3 behandelprogramma’s is het geheel of zover mogelijk
overwinnen van de problematiek. En het beheersbaar en hanteerbaar maken
van de problematiek voor het gezin.
www.pluryn.nl en
zindelijkheid
Hipper-polikliniek
Hipper-polikliniek geeft advies bij problemen met zindelijkheid in
combinatie met een lichamelijke beperking.
Kinderen met een lichamelijke beperking kunnen veel vaker volledig
zindelijk worden dan tot nu toe werd gedacht. Dat is de ervaring van de
HIPPER-polikliniek in Rotterdam, de eerste poep- en plaspoli in ons
land speciaal voor kinderen met een lichamelijke, al dan niet
gecombineerde, beperking. Zindelijkheid verhoogt de kwaliteit van leven
van kinderen en ouders, maar er is weinig tijd en aandacht voor bij
behandelaars.
www.rijndam.nl
Eet en drinkteam
Het is vaak moeilijk om eet- en drinkproblemen op te lossen. Om
een goede behandeling en gericht advies te geven is het soms
nodig dat meerdere deskundigen uw kind onderzoeken.
Libra Revalidatie & Audiologie heeft hiervoor
een eet- en drinkteam.
www.libranet.nl
Bijzondere hulpvragen
Visio (zien)
Minimaal een kwart van de mensen met een verstandelijke beperking
is slechtziend of blind. Slechtziende of blinde kinderen en volwassenen
kunnen bij Visio (voorheen Sensis) terecht voor onderzoek, behandeling
en begeleiding.
Naast onderzoek vindt er ook begeleiding van Sensis plaats op het
dagverblijf.
Aan de diensten van Visio zijn geen kosten verbonden. Visio wordt
gefinancierd via de AWBZ.
Adres: Visio Nijmegen | Javastraat 104 | 6524 MJ Nijmegen | Tel.:
024-3606066
www.visio.org
Audiologisch Centrum (horen)
In het Audiologisch Centrum van het St. Radboudziekenhuis Nijmgen wordt
het gehoor van kinderen getest.
Adres:
Audiologisch Centrum St. Radboud | Philips van Leydenlaan 15 | 6525 EX
Nijmegen
Tel: 024-361 72 08 (kinderen)
CCE
Soms kan het zo zijn dat u een bijzondere zorgvraag heeft voor uw
kind met een beperking, waar verzorgers geen oplossing voor weten.
Bijv. als uw kind een ingewikkeld gezondheidsprobleem heeft of ernstige
gedragsproblemen. Dan kunnen ouders of verzorgers een beroep doen op
het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE). Die schakelt dan
deskundigen in, zoals orthopedagogen, artsen, psychiaters en
verpleegkundigen. Die onderzoeken de problemen en geven advies aan
ouders en hulpverleners.
Het centrum werkt o.a. voor mensen met een verstandelijke
beperking, motorische beperking, MG, MCG en autisme. Iedereen kan de
hulp van CCE inroepen: de mensen met een beperking, ouders en
hulpverleners. Voor de hulp hoeft u niet te betalen. Wel moet er een
bijzondere zorgvraag zijn; een vraag waarop de reguliere (gewone) zorg
geen antwoord heeft.
www.cce.nl.
Therapie met dieren
Zorgdier
Op de website van Zorgdier wordt uitgelegd waarom de omgang met
dieren van groot
belang is voor mensen met een beperking of ouderen met dementie.
www.zorgdier.nl
Stichting Sam
Stichting Sam organiseert dolfijntherapie in Dolfinarium
Harderwijk. Kinderen leren via dolfijnen dat actie reactie oplevert,
dat is de basis van de communicatie. Bij Stichting Sam werken
professionele medici en therapeuten. Jaarlijks worden circa 100
kinderen behandeld met het syndroom van Down of een autistische
stoornis. Ook kinderen met andere beperkingen komen inmiddels in
aanmerking voor therapie.
www.stichtingsam.nl
Dolfijntherapie CDTC
Op Curaçao wordt door het CDTC dolfijn ondersteunde therapie gegeven.
"Dolfijn
ondersteunde therapie is een bijzondere therapie voor
bijzondere kinderen/jongeren met beperkingen en speciale behoeftes. Er
wordt een intensieve, op maat gemaakte, therapie aangeboden. Hierbij
wordt gebruik gemaakt van verschillende therapievormen, gecombineerd
met de interactie met een dolfijn. De dolfijn is de motivator en de
beloning voor het gewenste gedrag (lichamelijk, mentaal en emotioneel).
Dolfijn ondersteunde therapie is een integrale, multidisciplinaire
behandelmethode, waarin gekwalificeerde therapeuten samenwerken met
speciaal voor de therapie getrainde dolfijnen. Uitgebreid onderzoek
heeft aangetoond dat dolfijnen kinderen stimuleren om zich verder te
ontwikkelen en dat kinderen tot vier keer zo snel leren wanneer ze
therapie volgen die gecombineerd wordt met interactie met dolfijnen."
Een regulier therapie programma bij CDTC bestaat uit tien dagen waarin
een kind één therapiesessie per dag volgt. De therapiedagen zijn
doorgaans werkdagen en daarom is er één vrij weekeinde opgenomen tussen
twee blokken van vijf therapiedagen.
www.curacaodolphintherapy.com
www.dolfijnetherapie.nl
Dolfijntherapie
Bij The Dutch Explorer kun je een reis met dolfijntherapie boeken.
"Dolfijnen stimuleren kinderen met een handicap om zich te ontwikkelen.
U moet dan denken aan bijvoorbeeld het Syndroom van Down, autisme en/of
soortgelijke handicaps. Dolfijnondersteunende therapie stimuleert niet
alleen de ontwikkeling van uw kind, in veel gevallen wordt deze
ontwikkeling door het contact met de dolfijnen ook nog eens versneld.
Tijdens dolfijnondersteunende therapie staat de interactie tussen kind,
therapeut en de speciaal daarvoor getrainde dolfijnen centraal. Wilt u
graag meer weten over de mogelijkheden en vergoedingen van
dolfijnondersteunende therapie neem dan contact met ons op."
www.dutchexplorer.nl
Assistentiehond Nederland
Wat kan een therapiehond doen voor een kind met autisme? Kinderen
met autisme hebben vaak moeite om contact te zoeken. Een therapiehond
van de stichting Assistentiehond Nederland is getraind om contact te
zoeken met mensen en zich te laten aaien en knuffelen door iedereen. De
resultaten die bereikt kunnen worden door langdurige training van een
kind met autisme kunt u vinden op de website van Assistentiehond
Nederland.
www.assistentiehond.nl
Japanse Saito Ritmiek
Saito Centrum Nederland
Op de website vind je informatie over de Japanse Saito Ritmiek; een
therapie voor meervoudig gehandicapte kinderen. Een ritmische massage
is het uitgangspunt, de bedoeling hiervan is dat de kinderen zich
ontspannen. Als het kind ontspannen is worden speelse oefeningen gedaan
die de ontwikkeling van het kind bevorderen. Zoals rollen, zitten,
kruipen en lopen. Het is belangrijk bij de therapie dat zowel het kind
met een beperking, als de ouder (of begeleider) het leuk vinden.
Tijdens de therapie komen spelletjes en liedjes aan bod.
Adres: Stichting Saito Centrum Nederland | Singel 528 | 3311 HP
Dordrecht
www.saitocentrum.nl