Zelfbeschadigend gedrag
Informatie
Zelfbeschadiging.info
Het opzettelijk toebrengen van lichamelijk letsel en pijn aan
zichzelf komt bij verstandelijk gehandicapten erg veel voor. Met name
bij zeer ernstig verstandelijk gehandicapten Er is een verband tussen
het niveau van communicatie, de taalontwikkeling, de zelfredzaamheid en
zelfbeschadiging. De agressie is op zichzelf gericht en niet op andere
of voorwerpen, dus niet op het voorwerp waar tegen de cliënt
bijvoorbeeld bonkt.
Voor meer informatie hierover:
www.zelfbeschadiging.info/bij-verstandelijk-gehandicapten.html
Hulp bij zelfverwonding
CCE
Wilt u hulp bij het aanpakken of voorkomen van zelfverwonding door
uw kind met een (verstandelijke) beperking? De eerste stap is om hulp
te
vragen bij de begeleiders, orthopedagogen of artsen die zijn verbonden
aan de school of het kinderdagcentrum van uw kind. Als zij er niet
uitkomen, kunt u de hulp inroepen van een centrum voor consultatie en
expertise (CCE). Die schakelt dan
deskundigen in, zoals orthopedagogen, artsen, psychiaters en
verpleegkundigen. Die onderzoeken de problemen en geven advies aan
ouders en hulpverleners.
Het centrum werkt o.a. voor mensen met een verstandelijke
beperking, motorische beperking, MG, MCG en autisme. Iedereen kan de
hulp van CCE inroepen: de mensen met een beperking, ouders en
hulpverleners. Voor de hulp hoeft u niet te betalen. Wel moet er een
bijzondere zorgvraag zijn; een vraag waarop de reguliere (gewone) zorg
geen antwoord heeft.
www.cce.nl
Toeslag extreme
zorgzwaarte
"Door een toeslag extreme
zorgzwaarte bij de Nederlandse zorgautoriteit (Nza) aan te vragen als
dat nodig is, regel je extra geld om je zoon/dochter beter te
begeleiden. Het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE) toetst
de
aanvragen en denkt samen met andere partijen mee over hoe de zorg te
verbeteren is. Van
beveiliging naar begeleiding." Lees het verhaal in het blad Klik over
Peter waarvoor een toeslag extreme zorgzwaarte bij de Nza is
aangevraagd.
www.klik.org
Pluryn
Behandelcentrum/Seyshuizen
Specifieke behandeling van chronische voedselweigering bij
kinderen. Voorts behandelprogramma’s gericht op onzindelijkheid,
zelfverwondend gedrag of communicatieproblematiek. Doel is het geheel
of zover mogelijk overwinnen van de problematiek. En het beheersbaar en
hanteerbaar maken van de problematiek voor het gezin.
Plaats: Nijmegen
www.pluryn.nl
ASVZ
ASVZ is een zorgorganisatie, gespecialiseerd in kleinschalige zorg- en
dienstverlening aan mensen met een
verstandelijke beperking en
psychische problematiek. Meer dan 5000 medewerkers zetten zich
samen
met ruim 1600 vrijwilligers in voor ongeveer 5200 cliënten in
Zuid-Holland en West-Brabant. Dat kunnen (jong)volwassenen, ouderen,
kinderen of gezinnen zijn.
ASVZ werkt met de behandelmethode
Triple-C
die door hen ontwikkeld is
voor mensen met een verstandelijke beperking, die daarnaast
gedragsproblemen of psychische problemen hebben.
www.asvz.nl
Oorzaken van zelfverwonding
Waarom verwonden mensen met een verstandelijke handicap zichzelf?
Uw kind stompt zichzelf continu op zijn jukbeenlaat of trekt zich
tot bloedens toe de haren uit zijn hoofd. En u weet niet hoe u uw kind
kunt laten ophouden om zichzelf zo te pijnigen. En u vraagt zichzelf af
waarom doet hij dit zichzelf aan? Er zijn verschillende oorzaken voor
zelfverwondign.
De belangrijkste zijn:
het is een uiting van pijn door een lichamelijke oorzaak;
het is een bijwerking van het gebruik van bepaalde medicijnen;
het is een uiting van angst of frustratie;
het levert een beloning op, bijvoorbeeld aandacht;
het hoort bij een psychische ziekte
het vermindert gevoelens van spanning.
Bij elk van deze oorzaken hoort een andere aanpak.
www.kennispleingehandicaptensector.nl
Voorkomen van zelfverwonding
Wat kunt u doen om zelfverwonding te voorkomen?
Het is belangrijk om bij de 1ste tekenen van zelfverwonding al hulp
in te roepen. Die 1ste tekenen worden wel voorlopers genoemd. Het kind
vertoont gedrag waarmee het zichzelf nog niet echt verwondt, maar dat
wel in de richting gaat van zelfverwonding. Bijv. fladderen met de
handen, zachtjes bonken met het hoofd of op de eigen benen slaan. Veel
ouders denken dat dat wel te corrigeren valt en spreken hun kind
bestraffend of waarschuwend toe. Toch is het juist belangrijk om al bij
voorlopers van zelfverwonding hulp te zoeken. Dan is zelfverwonding nog
betrekkelijk gemakkelijk te voorkomen.
Er wordt dan samen met u gezocht naar de oorzaak van de voorlopers
zodat er iets aan kan worden gedaan.
Werkgroep ouders
Werkgroep zelfbeschadiging
De werkgroep Amja is 23 oktober 2010 opgericht en richt zich op het
taboe van zelfbeschadiging bij verstandelijk gehandicapten. De
werkgroep wil dit bespreekbaar maken bij instellingen, dat er vooral
oog, ruimte en tijd moet zijn voor de emoties van de ouders/verzorgers.
Ouders kunnen elkaar steunen. Speciaal voor hen worden er in de
toekomst bijeenkomsten gehouden. Eerst vanuit Utrecht, maar als er
voldoende ouders kunnen bereiken, willen we op meerdere plaatsen
bijeenkomsten houden. Neem voor vragen/informatie contact op via
www.zelfbeschadiging.nl
of mail werkgroep Amja via:
pbaj@quicknet.nl
t.a.v. werkgroep Amja.
Boeken
Boek:
Zelfverwondend gedrag aan banden
"Het boek 'Zelfverwondend gedrag aan banden' is geschreven voor
gedragsdeskundigen zoals orthopedagogen en psychologen die werken met
verstandelijk gehandicapte kinderen en jongeren. Deze kinderen en
jongeren hebben een matige of (zeer) ernstige verstandelijke beperking
en vertonen ernstig zelfverwondend gedrag. De publicatie
‘Zelfverwondend gedrag aan banden’ heeft tot doel om expertise uit
CCE-consultaties te verspreiden en zorgprofessionals te stimuleren met
elkaar in gesprek te gaan. Het is bedoeld als praktische handreiking
aan gedragsdeskundigen bij beeldvorming, interventie en evaluatie."
-Titel: Zelfverwondend gedrag aan
banden
-Schrijver: Bert Hendrikse e.a.
-Uitgeverij: Centrum voor Consultatie
en Expertise (CCE)
-Jaar van uitgave: 2011
-ISBN: 978-90-807684-0-6
Bekijk hier de lezing
'Au-tomutulatie; een groot
probleem, een grote uitdaging'. De lezing is bedoeld voor begeleiders
om te leren waarom clienten zichzelf verwonden, het leren omgaan met
handelingsverlegenheid en machteloosheid bij begeleiders, een
behandelplan op te stellen en wat je eraan kunt doen.
Triple-C
Triple-C is een behandelmodel voor mensen met een verstandelijke
beperking, die daarnaast gedragsproblemen of psychische problemen
hebben. De drie C's van Triple-C staan voor Cliënt, Coach en
Competentie.
Triple-C in een notendop:
we gaan een onvoorwaardelijke ondersteuningsrelatie aan met onze
cliënten;
we zorgen voor een betekenisvolle daginvulling;
we focussen niet op het probleemgedrag.
In tegenstelling tot andere behandelmodellen richt Triple-C zich niet
op het beheersen van probleemgedrag. Triple-C werkt aan ‘herstel van
het gewone leven’. Begeleiders, orthopedagogen, leidinggevenden en
artsen bouwen aan een onvoorwaardelijke ondersteuningsrelatie met
cliënten. Op basis van die RELATIE nemen cliënten samen met begeleiders
deel aan een betekenisvol dagprogramma. Daardoor neemt hun
zelfvertrouwen toe en ontwikkelen ze competenties die een behandelend
effect hebben.
Het boek 'Triple-C, Gewoon is anders" is uitverkocht. In het voorjaar
van 2015 komt er een nieuwe publicatie uit.
www.asvz.nl/triple-c/nl